Modernizacja łódzkiej trasy tramwajowej – kolejne podwójne przystanki dodane do układu

Znacząca trasa tramwajowa w Łodzi, biegnąca od północy do południa miasta, została ulepszona poprzez dodanie nowej pary podwójnych przystanków. Lokalizowane na skrzyżowaniu ulic Zachodnia i Legionów, przedłużone perony mają na celu podniesienie efektywności ruchu oraz ułatwienie pasażerom przesiadek.

Rekonstrukcja peronów była fragmentem większego projektu – remontu ulicy Legionów. Z powodu prowadzonych prac przez kilka miesięcy, stacje tramwajowe nie były czynne, a zatrzymywania autobusów poruszających się ulicą Zachodnią przeniesiono na alternatywne lokalizacje. Teraz jednak wszystkie przystanki na danym skrzyżowaniu wróciły na swoje stałe miejsca.

Wprowadzenie opcji jednoczesnego zatrzymania dwóch tramwajów na tym samym peronie ma na celu zwiększenie przepustowości trasy oraz usprawnienie ruchu, co w konsekwencji będzie miało pozytywny wpływ na punktualność. Budowanie pojedynczych przystanków w śródmiejskim odcinku trasy było jednym z największych błędów, które zostały popełnione podczas przebudowy tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (trasa z Chocianowic przez Helenówek, Piotrkowską, aleję Kościuszki i Zachodnią) w latach 2007-2008. Tramwaje czekające na odjazd często blokowały innej jednostki, które nie mogły otworzyć drzwi, aby wpuścić lub wypuścić pasażerów. Skutkiem tego były korki tramwajowe, szczególnie widoczne w godzinach szczytu.

Proces zmiany tej sytuacji odbywa się stopniowo. W trakcie modernizacji Trasy W-Z w 2015 roku, dwukrotnie wydłużone perony zostały zainstalowane na węźle przesiadkowym Piotrkowska Centrum na jej skrzyżowaniu z ŁTR. W następnym roku przystanek tramwajowy przy alei Kościuszki – Struga został przebudowany na dwukierunkowy, co było wynikiem wniosku łodzian do budżetu obywatelskiego. W przyszłości planuje się, że dwa składy będą mogły zatrzymać się na peronach na skrzyżowaniu alei Kościuszki – Zielona – Zachodnia, które obecnie jest zamknięte z powodu budowy podziemnej stacji kolejowej Łódź Centrum w tunelu średnicowym. Teraz kolejna para przystanków została zbudowana na skrzyżowaniu z ulicą Legionów.