Przebieg i zmiany w działaniu Łódzkiego Roweru Publicznego

Po początkowym okresie entuzjazmu, dzisiaj jedynie jedna firma wykazała zainteresowanie stworzeniem systemu miejskiego roweru w Łodzi. Tą firmą jest marka dobrze znana mieszkańcom tego miasta. Wspomnienia o pięć lat wcześniej, kiedy Łódzki Rower Publiczny cieszył się ogromną popularnością, są ciągle żywe. Statystyki z 2018 roku pokazują jak imponujący był ten sukces – prawie 1,7 miliona wypożyczeń przeprowadziła firma Nextbike, operator systemu.

Tytuł, „Łódzki rower publiczny: historia pełna dynamicznych zmian” świetnie oddaje losy tej inicjatywy. Okres od 2016 do 2019 roku był czasem największego rozkwitu dla systemu Łódzkiego Roweru Publicznego, kiedy to rowery dostarczone przez Nextbike zostały wypożyczone ponad 6 mln razy. Jednakże, po nadejściu pandemii, pomysł stacji rowerowych został porzucony. Dopiero w lipcu 2021 roku, firma Homeport wdrożyła swój własny koncept na system rowerowy, uruchamiając 150 stacji na terenie miasta.

Niestety, stałe problemy techniczne, zła kondycja rowerów i komplikacje związane z procesem wypożyczania skłoniły magistrat miasta Łodzi do podjęcia decyzji o przedwczesnym zakończeniu umowy z operatorem. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi niemal natychmiast ogłosił konkurs na uruchomienie i obsługę nowego systemu Łódzkiego Roweru Publicznego, nazwany edycją 3.0.