Do Łodzi trafiły dwa fińskie tramwaje – czy przejdą testy jakości?

We wtorek 14. września na łódzkie tory wyjechały dwa tramwaje marki Variotram. Zostały sprowadzone z Finlandii w celu przeprowadzenia testów jakości, które mają potrwać osiem miesięcy. Jeśli tramwaje się sprawdzą Łódź zakupi ich więcej. W sumie Finowie mają aż 40 pojazdów na sprzedaż w bardzo okazyjnej cenie.

Testy tramwajów marki Variotram

Od 14 września, na łódzkich torach można było zauważyć dwa nowe tramwaje. Łatwo je zauważyć, ponieważ wyróżniają się kolorem – składy są zielone. Przyjechały do Łodzi z Finlandii. Łódzkie MPK przez następne osiem miesięcy będzie sprawdzać, jak sprawują się na łódzkich torach. Jeśli tramwaje przejdą testy pozytywnie, miasto ma zamiar zakupić większą ilość tych pojazdów. Niestety już pierwszego dnia jeden z tramwajów musiał zjechać do zajezdni, po wykrytej w nim awarii. Po sprawdzeniu usterki okazało się, że napęd pojazdu nie działa tak jak powinien. Aktualnie łódzkie MPK czeka na części, które pozwolą na naprawę uszkodzonego składu.

Skąd niska cena fińskich Variotramów?

Finowie posiadają na sprzedaż aż 40 tramwajów, których cena jest wyjątkowo okazyjna. Dziesięć fińskich składów można kupić w cenie jednego nowego tramwaju innej marki. Czemu? Jak się okazuje tramwaje mają już swoje lata, ostatni z nich wyprodukowano w 2004 roku. Do tej pory jeździły głównie w Helsinkach, ale Finlandia postanowiła wycofać je z obiegu i zastąpić nowymi składami. Także tramwaje, które mogłyby trafić do naszego miasta są już mocno wyeksploatowane i prawdopodobnie mocno awaryjne. MPK zapewnia jednak, że przejdą one gruntowne testy i zostaną dokładnie sprawdzone, zanim zapadnie decyzja o kupnie następnych. Jeśli się nie sprawdzą, dwa tramwaje, które przyjechały już do Łodzi również zostaną zwrócone.

Variotramy – więcej wad czy zalet?

Zgodnie z tym co przekazują władze łódzkiego MPK, tramwaje Variotram mają sporo zalet. Tramwaje, jak na swoje lata są w miarę nowoczesne, oczywiście niskopodłogowe. Są pojemne i wyróżniają się swoim zielonym kolorem. Posiadają klimatyzację i podgrzewane podłogi przy wejściach, dzięki czemu zimą nie będzie powstawało oblodzenie. Największą wadą tramwajów mogą być usterki. To właśnie z ich powodu Finlandia postanowiła z nich zrezygnować. Prawie połowa tramwajów Variotram w Helsinkach stała uszkodzona. Jednak może okazać się, że ekipa techników i mechaników z łódzkiego MPK będzie w stanie przeprowadzić modernizację i da sobie radę z awariami i sprawnymi naprawami taboru. A jakie zdanie na temat „nowych” tramwajów mają mieszkańcy Łodzi? Zdania są podzielone. Łodzianie mogli korzystać z tramwajów Variotram na liniach 10 i 18. Niektórzy są nimi zachwyceni, ale znaleźli się również tacy, którzy uważają, że tramwaje są małe, niewygodne i po prostu nieładne. Jedno jest pewne, każdy mieszkaniec Łodzi będzie mógł je sam ocenić przez najbliższe osiem miesięcy.