W końcu ujawniono informację, na którą czekano od kilku tygodni. Zapowiedziano przetarg na stworzenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości, który ma połączyć dworzec Łódź Fabryczna z dzielnicą Retkinia. Duża prędkość, jaką będą mogły rozwijać pociągi w 4,6 kilometrowym tunelu, ucieszyła ministra infrastruktury, Dariusza Klimczaka. Podkreślił on, że jest to znaczący postęp w kierunku realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Rządowy pełnomocnik do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, Maciej Lasek, już wcześniej sugerował przeprowadzenie przetargu na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości. Jego zapowiedzi pojawiły się na początku lipca i miały zostać zrealizowane jeszcze w drugim tygodniu tegoż miesiąca. Jednak przez pewien czas nie było żadnego oficjalnego ogłoszenia.
29 lipca, w ostatni poniedziałek miesiąca, udało się jednak ogłosić przetarg. Ten kontrakt dotyczący prac budowlanych to trzeci i najważniejszy element projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, mówi o nim: „Długodystansowy tunel CPK to kluczowy element tzw. „Y”, czyli planowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Jest to bardzo ważny krok, który wpłynie na rozwój polskiej kolei i będzie istotnym elementem naszego projektu 100-minutowej Polski.”
Minister dodatkowo zwrócił uwagę na fakt, że: „Integrujemy wszystkie rodzaje transportu, aby stworzyć jednolitą sieć transportową kraju. Modernizujemy infrastrukturę i przyspieszamy pociągi, aby skrócić odległości między miastami”. Oferty w przetargu na budowę owego tunelu będą rozpatrywane do końca września. Decyzję o tym, kto go wybuduje, podejmie się biorąc pod uwagę w 70% cenę oferowaną przez wykonawców, a następnie w 30% ich kwalifikacje.