Zakład PESA z Bydgoszczy dostarczy 10 nowoczesnych pociągów do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w ramach umowy o wartości 350 milionów zł

W przemyśle kolejowym na horyzoncie majaczy interesująca zmiana – bydgoska firma PESA dostarczy dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) 10 nowych składów typu Elf-3. Wartość tego kontraktu wynosi aż 350 milionów złotych, gdzie znaczącą część, bo aż 115 milionów, stanowi dofinansowanie uzyskane z Krajowego Programu Operacyjnego (KPO). Cieszyć się nimi będą mogli pasażerowie już w marcu 2026 roku, kiedy to pierwsze zamówione składy mają dotrzeć do stacji w Łodzi.

Planowany termin przybycia nowych jednostek to okres między marcem a czerwcem 2026 roku. Te pociągi dołączą do istniejącej floty ŁKA, w której obecnie kursuje 39 składów Flirt i Impuls.

Joanna Skrzydlewska, pełniąca funkcję marszałka województwa łódzkiego, podała do wiadomości publicznej, że nowe składy będą eksploatowane na trasach przebiegających przez budowany obecnie tunel średnicowy pod miastem Łódź. Początkowo obsługiwać będą głównie trasy Łódź Widzew – Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska – Pabianice oraz Łódź Widzew – Łódź Fabryczna – Łódź Żabieniec – Zgierz. W późniejszym czasie planowane jest ich skierowanie na inne trasy w regionie.

Jan Kotynia, pełniący funkcję wiceprezesa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, zadeklarował, że już obecnie infrastruktura jest przygotowana do obsługi dłuższych tras regionalnych, takich jak Sieradz-Skierniewice czy Łowicz-Radomsko a także Kutno-Tomaszów Mazowiecki.

„Od połowy grudnia 2026 będziemy mogli korzystać z tunelu średnicowego pod Łodzią, co przyczyni się do znacznego ulepszenia funkcjonowania sieci kolejowej. Pociągi nie będą już rozpoczynały i kończyły swojej trasy na Dworcu Fabrycznym. To pozwoli nam na jeszcze lepsze wykorzystanie posiadanych zasobów taborowych i zaoferowanie naszym klientom jeszcze większych możliwości przewozowych” – wyjaśnia Jan Kotynia.