Renowacja designu: Powrót do łask kilimu "Stado"

Unikalny wzór kilimu o nazwie „Stado”, zaprojektowany przez Marię Bujakową w latach 60. XX wieku, znalazł drogę do produkcji na większą skalę. Oryginalne dzieło jest bezcennym zabytkiem przechowywanym w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

„Stado”, utworzone przez Bujakową w 1964 roku, zostało utkane jedynie w pojedynczym egzemplarzu i nigdy dotąd nie doczekało się dalszej produkcji. Obecnie jest uznawane za jeden z najważniejszych osiągnięć polskiego wzornictwa tamtego okresu. Warszawska marka Splot postanowiła odnowić to wyjątkowe dzieło i wprowadzić je do regularnej sprzedaży.

Aneta Dalbiak, dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa, zauważa rosnącą popularność kilimów. Wskazuje na ich uniwersalność – zdobiły zarówno bogate domostwa, jak i skromne chaty. Planuje również przyczynić się do tego trendu poprzez organizację wystawy poświęconej temu rodzajowi tkactwa w swoim muzeum w przyszłym roku.

Firma Splot nawiązała współpracę z Magdaleną Lenczowską, córką Marii Bujakowej, która zarządza artystycznym dorobkiem matki. W rezultacie „Stado” zostało dodane do asortymentu firmy. Do stworzenia nowoczesnej wersji kilimu posłużył autorski projekt Bujakowej, który udostępniło Tatrzańskie Muzeum w Zakopanem. Ręcznie utkany kilim o wymiarach 150×240 cm jest dostępny w dwóch kolorystykach: oryginalnej – brązowej oraz nowej – szaro-niebieskiej. Cena każdego egzemplarza wynosi 10 900 złotych.