Nowoczesne używane tramwaje z Niemiec docierają do Łodzi

Zaskakujące wieści napłynęły w miniony weekend, kiedy to pierwsze dwa tramwaje typu GT6M-ZR, nabyte od niemieckiego miasta Jena, przekroczyły granice Łodzi. To efekt zakupu dziesięciu używanych jednostek tego typu przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi (MPK-Łódź). W mieście pojazdy te nazwano popularnie „helmutami”.

Tramwaje GT6M-ZR są wyjątkowe ze względu na swoją konstrukcję – posiadają 46 miejsc siedzących oraz dodatkowo po cztery składane. Kierownictwo MPK cieszy się z tej inwestycji, gdyż tramwaje są niskopodłogowe i dwukierunkowe. To znacznie ułatwia korzystanie z nich osobom na wózkach i tym, którzy mają trudności z poruszaniem się. Dodatkowym atutem jest ich dwukierunkowość, która zapewnia efektywność podczas remontów oraz na trasach bez typowej pętli tramwajowej – informuje przedsiębiorstwo.

Ale jaki jest wiek tych 'nowych’ helmutów i jaki był ich koszt? Do końca bieżącego roku MPK oczekuje dostawy kolejnych dwóch używanych tramwajów, a pozostałe sześć ma dotrzeć do Łodzi z Jena w pierwszej połowie 2024. Zarząd MPK podkreśla, że nabyte tramwaje są konstrukcyjnie bardzo podobne do posiadanych już przez spółkę tramwajów typu NF6D, co znacząco ułatwi ich eksploatację. Tramwaje NF6D zostały zakupione od miasta Bochum, również zlokalizowanego w Niemczech. Ostatni z 14 tych pojazdów zadebiutował na łódzkich ulicach w 2020 roku. Wszystkie zostały wyprodukowane w 1991 roku, a ich cena wynosiła od 50 do 100 tys. euro, co łącznie dało wartość transakcji na poziomie 3,1 mln euro.