Ważna inwestycja w infrastrukturę kolejową w Łodzi nabiera rozpędu. Projekt tunelu Kolei Dużych Prędkości przynosi pozytywne zmiany dla mieszkańców. Dzięki nowym decyzjom inwestycyjnym, funkcjonowanie przystanku Łódź Retkinia nie zostanie zakłócone, co zapewni mieszkańcom płynność podróży. Jest to efekt modyfikacji planów budowy, które skupiają się na minimalizacji niedogodności dla podróżnych.
Decyzje dotyczące przystanku Łódź Retkinia
Centralny Port Komunikacyjny w ramach przetargu wybrał ofertę Multiconsult Polska sp. z o.o. na zmianę układu torowego w rejonie Łodzi Retkini. Oferta ta, wyceniona na 58,7 mln zł brutto, wyprzedziła sześć innych propozycji. Przetarg obejmował dokumentację projektową i wsparcie techniczne dla kluczowego, 3-kilometrowego odcinka torów.
Zachowanie funkcjonalności przystanku
Pierwotny plan zakładał całkowitą rozbiórkę przystanku Łódź Retkinia, co wywołało protesty wśród mieszkańców. Oddany do użytku w 2021 roku za około 50 milionów złotych, przystanek jest kluczowym punktem komunikacyjnym dla lokalnej społeczności. Po protestach plan został zmieniony, co pozwala na jego dalsze funkcjonowanie podczas budowy.
Innowacyjne rozwiązania budowlane
Zmiany w projekcie obejmują dodanie nowego odcinka torów Kolei Dużych Prędkości równoległego do istniejącej linii nr 14 przy posterunku Łódź Retkinia. Pozwoli to na kontynuację ruchu pasażerskiego bez przerw. Punkt ewakuacji zostanie przeniesiony bliżej stacji Łódź Lublinek, otwierając możliwość przyszłego utworzenia przystanku Łódź Smulsko.
Projekt tunelu pod Łodzią
Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi obejmuje przygotowanie dokumentacji dla linii kolejowej nr 85 i jej integrację z linią nr 14. Realizacja projektu wymaga niezbędnych zezwoleń administracyjnych. Dzięki współpracy CPK i PKP PLK, zmiany projektowe zminimalizują ingerencję w istniejącą infrastrukturę, co pozwoli na znaczące oszczędności finansowe.
Strategiczne zmiany torowe
Planowane przesunięcie torów linii nr 85 na północną stronę stacji Łódź Lublinek ma na celu uniknięcie kolizji z planowaną rozbudową podstacji trakcyjnej Łódź Lublinek przez PGE Energetyka Kolejowa. Skróci to także długość estakady kolejowej nad drogą S14, co przyczyni się do ulepszenia infrastruktury kolejowej w regionie.
Znaczenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości
Tunel dalekobieżny w Łodzi jest kluczowym elementem programu Centralnego Portu Komunikacyjnego i częścią linii Kolei Dużych Prędkości łączącej Warszawę, Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Wyjście z tunelu zlokalizowane będzie na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska. Linia LK85 kontynuować będzie swój bieg w stronę Sieradza, gdzie rozdzieli się na kierunki Poznań i Wrocław. Projekt ten nie tylko poprawi komunikację między dużymi miastami, ale również zapewni lepsze połączenia dla mniejszych miejscowości, takich jak Kalisz czy Pleszew.