Transformacja Dworca Łódź Kaliska: Od eleganckiego secesyjnego budynku do nowoczesnej konstrukcji

Rozpoczęto prace związane z konstrukcją nowej, zmodernizowanej wersji Dworca Łódź Kaliska. Przez najbliższe dwa lata, korzystający z dworca pasażerowie będą musieli korzystać z tymczasowego obiektu kontenerowego. Nowoczesna iteracja Dworca Łódź Kaliska oznacza zupełną metamorfozę, która nie będzie przypominać jego pierwotnej, secesyjnej formy.

Pierwsze doniesienia o budowie Dworca Łódź Kaliska pochodzą z 1862 roku. Konstrukcja nowego dworca miała miejsce na przełomie wieków – w latach 1900-1902. Jego zaprojektowanie wymagało staranności i artyzmu, czego efektem był uważany za jeden z najbardziej atrakcyjnych w Łodzi secesyjny budynek główny. Niestety, struktura ta doznała poważnych uszkodzeń podczas I wojny światowej. Projekt nowego dworca został opracowany przez Rudolfa Lacherta, ale ostatecznie uznano go za zbyt kosztowny. Mimo wszystko, stary budynek służył mieszkańcom aż do lat 80-tych XX wieku.

Brak ochrony jako zabytek przyczynił się do zamknięcia starego budynku dworca w 1982 roku. Wszystkie elementy użytkowe, takie jak kasy czy poczekalnia, zostały przeniesione do hali na tyłach stacji, od strony Alei Unii. W 1994 roku na terenie dawnego budynku oddano do użytku nową konstrukcję, której design miał odwoływać się do wyburzonego wcześniej secesyjnego budynku. Niestety, wschodnia część stacji nie została ukończona podczas wieloletniej modernizacji infrastruktury.