Rozwój transportu kolejowego w Łodzi

Rozwój infrastruktury kolejowej w Łodzi nabrał tempa, kiedy mniejszy sprzęt TBM zakończył prace nad drugim tunelem na trasie podziemnej pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. To wydarzenie otwiera szeroko bramy łódzkiej aglomeracji dla nowych połączeń dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Dzięki dodaniu trzech nowych przystanków, dostęp do transportu kolejowego stanie się teraz łatwiejszy dla mieszkańców. Całość inwestycji, prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jest wartą ponad 1,8 mld zł netto projekt, który czerpie finansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Jedną z kluczowych części tego projektu było wydrążenie przez maszynę TBM pod nazwą Faustyna drugiego z czterech jednotorowych tuneli. Te tunele są istotnym elementem układu połączeń między stacjami Łódź Kaliska, a Łódź Żabieniec, oraz dwutorowym tunelem głównym prowadzącym do Łodzi Fabrycznej. Tunel ten został wydrążony na odcinku pomiędzy przystankiem Łódź Koziny a komorą wydobywczą przy ulicy Skarpowej. Nowo utworzona nitka stanowi połączenie głównego tunelu średnicowego ze stacją Łódź Żabieniec. Ciekawym faktem jest, że maszyna drążąca tunel jednocześnie montowała jego obudowę, korzystając z 451 tubingów, czyli elementów tworzących pierścień tunelu. W efekcie procesu usunięto ponad 41 500 m3 gruntu.

W następnej fazie projektu, maszyna TBM Faustyna zostanie przeniesiona z powrotem nad tory linii nr 15 biegnącej pomiędzy Łódź Kaliska – Łódź Żabieniec do komory startowej przy ulicy Żniwnej. Rozpoczęcie prac wydobywczych nad trzecim tunelem, prowadzącym w kierunku przystanku Łódź Koziny, planowane jest na drugą połowę lutego 2024 roku.