Jesteśmy na etapie organizowania spotkań, podczas których mamy zamiar zaprezentować propozycje trasy przyszłej drogi ekspresowej. Jest to kluczowy element sieci dróg najwyższej klasy, łączący autostradę A1 z drogami ekspresowymi S8, S12 i S74, zlokalizowany w centrum naszego kraju.
W grudniu poprzedniego roku zawarliśmy kontrakt na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (w skrócie STEŚ-R). Celem jest stworzenie połączenia między węzłem Łódź Południe (A1/S8) a węzłem Kozenin (S12/S74).
Podmiot odpowiedzialny za opracowanie projektu miał za zadanie wygenerować co najmniej 150 wariantów przebiegu S12 dla każdego z trzech proponowanych korytarzy. Ostatecznie powstało 450 propozycji, spośród których niepraktyczne czy nierealne technicznie zostały odrzucone. W rezultacie wytypowano trzy najlepsze warianty dla każdego z trzech korytarzy, odrzucając aż 441 propozycji.
Na jakim aktualnie jesteśmy etapie? Nad czym pracujemy i jakie możliwości przewidziane są w planach? Po przeprowadzeniu analizy, odrzucono dwie propozycje korytarzy (północny i środkowy) składające się z sześciu wariantów. Decyzję o odrzuceniu korytarza północnego zadecydowały głównie względy ochrony środowiska – przebiegał on przez obszar Natura 2000 i był najdłuższy. Dodatkowo, posiadał dwa duże węzły na DK48 i DW713 (w przypadku pozostałych korytarzy był tylko jeden, znajdujący się na drodze powiatowej). Ponadto, korytarz północny wymagałby przekroczenia czterech linii kolejowych, podczas gdy w pozostałych korytarzach tylko jednej.
Korytarz środkowy, zgodnie ze studium trasowania drogi ekspresowej w województwie łódzkim z 2003 roku, został opracowany w dwóch wariantach. Charakteryzował go wysoki stopień kolizji z istniejącą i planowaną zabudową miejscowości Zawada i Kolonia Zawada (jest to wynik rosnącej intensyfikacji zagospodarowania przedmieść Tomaszowa), a także bliskość grot piaskowcowych.
Na etapie dalszych prac rozważane są trzy warianty tzw. korytarza południowego, które uzyskały najwyższe oceny. Zostały docenione za minimalną ilość kolizji z istniejącą zabudową, niski wpływ na obszary chronione, takie jak Natura 2000, a także za możliwość budowy węzła na skrzyżowaniu z obecną drogą ekspresową S8.