Nowy etap budowy tunelu KDP w Łodzi: Komora startowa Retkinia przekazana wykonawcy

Realizacja projektu Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Łodzi nabiera tempa. Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) przekazała plac budowy konsorcjum PORR, co umożliwi rozpoczęcie kluczowych prac przy tunelu kolejowym. Prace obejmą m.in. przygotowanie komory startowej Retkinia, gdzie zainstalowana zostanie maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel o długości około 4,6 km i średnicy blisko 14 metrów.

Strategiczne znaczenie inwestycji

Projekt tunelu jest częścią linii kolejowej nr 85, znanej jako kolejowy „Y”, który połączy Warszawę przez CPK z Łodzią do końca 2032 roku. Dalsze plany przewidują przedłużenie trasy do Wrocławia i Poznania do roku 2035, co znacząco skróci czas podróży między tymi miastami.

Krok milowy budowy: komora startowa Retkinia

Podpisanie umowy między CPK a PORR w czerwcu bieżącego roku było przełomowym momentem dla projektu. W sierpniu zainicjowano prace nad dostosowaniem komory startowej Retkinia do specyfikacji maszyny TBM. Po przetransportowaniu i montażu maszyny, która zostanie dostosowana do lokalnych warunków geotechnicznych, planowane jest rozpoczęcie drążenia tunelu w drugiej połowie 2026 roku.

Kompleksowa infrastruktura tunelu

Tunel pod Łodzią będzie miał największą średnicę w Polsce wśród tuneli kolejowych drążonych w jednym odcinku. Obiekt ten wyposażony będzie w dwa tory, co pozwoli pociągom osiągać prędkość do 160 km/h. Trasa tunelu przebiegać będzie na różnych głębokościach, od 23 metrów przy komorze startowej Retkinia do 34 metrów na odcinku między komorami ewakuacyjnymi.

Bezpieczeństwo i technologia

Na całej długości tunelu planowane są zaawansowane rozwiązania bezpieczeństwa, w tym pięć komór ewakuacyjnych. Te obiekty, wykonane w technologii ścian szczelinowych, będą wyposażone w klatki schodowe prowadzące na powierzchnię, a także urządzenia techniczne do obsługi tunelu. Dodatkowo, zaplanowane są chodniki ewakuacyjne oraz systemy oddymiania, które zapewnią najwyższe standardy bezpieczeństwa.

Ochrona istniejącej zabudowy

Zachowanie stabilności infrastruktury miejskiej podczas budowy tunelu jest priorytetem. Wzmocnienia geotechniczne i strukturalne zabezpieczą budynki przed osiadaniem gruntu. Przykładem takich działań jest Łódzki Dom Kultury, gdzie zakończono prace wzmacniające fundamenty przy użyciu mikropali i kolumn jet grouting. Te prace stanowią przygotowanie do budowy głębokiej komory odbiorczej Fabryczna.

Postępy w projekcie

Inwestycje na linii kolejowej nr 85 są zaawansowane. Komora startowa na Retkini jest gotowa do rozpoczęcia drążenia tunelu, a na budowie komory odbiorczej Fabryczna zakończono budowę ścian szczelinowych. Ponadto, intensywnie postępują prace projektowe i uzyskiwanie zezwoleń na całym odcinku planowanej trasy KDP, co przybliża nas do uruchomienia szybkich połączeń kolejowych do końca 2032 roku.

Perspektywy rozwoju

Łódzkie inwestycje CPK są najbardziej zaawansowanymi elementami Programu Kolejowego CPK, który obejmuje całą linię KDP „Y”. Dla odcinka Warszawa – CPK – Łódź spółka uzyskała komplet decyzji środowiskowych oraz złożyła większość wniosków o decyzje lokalizacyjne. Oczekuje się, że te działania zintensyfikują rozwój infrastruktury transportowej w Polsce.