Mieszkańcy Retkini i okolic mogą odetchnąć z ulgą – przystanek PKP Łódź Retkinia pozostanie czynny podczas budowy Kolei Dużych Prędkości. Centralny Port Komunikacyjny właśnie wybrał wykonawcę projektu, który ma to umożliwić.
Kto zaprojektuje nowe tory w naszym rejonie
Za 58,7 mln zł brutto firma Multiconsult Polska przygotuje dokumentację dla 3-kilometrowego odcinka nowych torów KDP w rejonie Retkini. Spośród siedmiu firm ubiegających się o kontrakt, ta zdobyła najwyższą ocenę i będzie odpowiedzialna nie tylko za projekt, ale także za uzyskanie wszystkich pozwoleń administracyjnych.
Co konkretnie się zmieni w okolicy Retkini
Planowane przekształcenia obejmą teren między Retkinią a Lublińcem, gdzie powstanie wjazd do tunelu pod centrum miasta. Kluczowa zmiana dotyczy uproszczenia skomplikowanego układu torowego na posterunku odgałęźnym Łódź Retkinia – miejscu, gdzie krzyżują się linie z Łodzi Kaliskiej i Łodzi Chojen.
To właśnie tutaj pociągi KDP będą wyjeżdżać z tunelu biegnącego pod Łodzią Fabryczną, dlatego infrastruktura wymaga gruntownej przebudowy.
Dlaczego te zmiany są korzystne dla mieszkańców
Nowe rozwiązania projektowe przyniosą konkretne korzyści lokalnej społeczności. Po pierwsze, przystanek Retkinia będzie funkcjonować bez większych zakłóceń podczas prac budowlanych. Po drugie, przesunięcie torów linii nr 85 na północ od stacji Lublinek pozwoli skrócić planowaną estakadę nad S14, co ograniczy ingerencję w krajobraz.
Nowe możliwości komunikacyjne w przyszłości
Ciekawy element projektu to przeniesienie miejsca ewakuacji z okolic ulic Maratońskiej i Spartańskiej bliżej stacji Lublinek. Ta zmiana tworzy rezerwę terenu pod potencjalny przystanek Łódź Smulsko, co może w przyszłości poprawić komunikację dla mieszkańców tej części miasta.
Harmonogram i powiązania z innymi inwestycjami
CPK zapewnia, że prace w rejonie Retkini nie wpłyną na terminy realizacji pozostałych odcinków KDP. Linia Warszawa-Łódź, najbardziej zaawansowany fragment całej sieci kolei dużych prędkości, ma być ukończona w 2032 roku. Cała sieć „Y” łącząca stolicę z Poznaniem i Wrocławiem zostanie oddana do 2035 roku.
Współpraca z PKP PLK przynosi efekty
Wybrane rozwiązania to efekt wcześniejszych negocjacji CPK z PKP Polskie Linie Kolejowe. Dzięki tej współpracy udało się wypracować zmiany, które znacząco ograniczają ingerencję w obecną infrastrukturę kolejową, co przekłada się na niższe koszty całej inwestycji i mniejsze utrudnienia dla pasażerów.