Łódzkie Inwestycje, kluczowa spółka odpowiedzialna za rozwój infrastruktury miejskiej, ogłosiła przetarg na realizację znaczącej inwestycji komunikacyjnej w Nowym Centrum Łodzi. Planowane przedsięwzięcie dotyczy budowy nowej trasy tramwajowej, co wpisuje się w strategię rozwoju transportu miejskiego. Zainteresowani wykonawcy mają czas na złożenie swoich ofert do połowy października, co daje im możliwość uczestnictwa w jednym z najważniejszych projektów miejskich ostatnich lat. Władze miasta uzyskały już dofinansowanie na większość z zaplanowanych inwestycji, co stanowi kontynuację działań zapoczątkowanych podczas Wielkich Konsultacji Tramwajowych w 2023 roku.
Rozpoczęcie prac i planowane wyburzenia
Inwestycja obejmuje budowę odcinka pomiędzy ulicami Tramwajową a Kopcińskiego, przebiegającego przez Nowowęglową, Wierzbową i Rodziny Grohmanów. Prace budowlane mają rozpocząć się od niezbędnych wyburzeń. W celu umożliwienia realizacji nowego torowiska konieczne będzie usunięcie dwóch budynków należących do MPK Łódź: biurowca przy ul. Węglowej oraz hali, gdzie obecnie znajduje się Zakład Techniki. Dodatkowym wyzwaniem będzie rozbiórka wiaduktu tramwajowego nad ulicami Rodziny Grohmanów i Tuwima, co wymaga precyzyjnego podziału prac na sześć etapów z częściowym zajęciem jednego z pasów ul. Kopcińskiego.
Charakterystyka nowej trasy tramwajowej
Planowana trasa tramwajowa o długości ponad pół kilometra stanowi alternatywną drogę w stosunku do ul. Narutowicza, łącząc dworzec Łódź Fabryczna z ul. Kopcińskiego. Przewidziano również miejsca parkingowe oraz tereny zielone z drzewami i ławkami, co ma na celu zwiększenie komfortu użytkowników pieszych i rowerzystów. Wzdłuż ul. Węglowej zaaranżowane zostaną nowoczesne przestrzenie publiczne, które przyczynią się do poprawy estetyki okolicy.
Nowe udogodnienia w Nowym Centrum Łodzi
Odcinek ul. Wierzbowej, poza nowym torowiskiem, zyska nową nawierzchnię jezdni, chodniki oraz nasadzenia zieleni. Na tym fragmencie powstaną również nowe przystanki z pełnym wyposażeniem, w tym wiaty i systemy informacji pasażerskiej. Wartością dodaną inwestycji będą wygodne warunki dla pasażerów tramwajów, co podniesie jakość transportu publicznego w regionie.
Kryteria wyboru wykonawcy
Wykonawcy mają możliwość składania ofert do 13 października do godziny 11:30. Kluczowymi kryteriami wyboru będą cena (60%) oraz długość okresu gwarancji (40%). Podział punktacji okresu gwarancji jest innowacyjny, uwzględniając przedziały 66, 72, 78 i 84 miesiące. Realizacja inwestycji ma zakończyć się do 31 sierpnia 2027 roku, a umowa z wybranym wykonawcą zostanie prawdopodobnie podpisana w 2026 roku. Spółka planuje rozpocząć prace już wiosną przyszłego roku.