Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi ogłosiło przetarg na dostawę nowych autobusów na prąd. Zamierza nabyć 14 standardowych autobusów o długości 12 metrów i dodatkowo 22 przegubowe jednostki. Wszystkie te pojazdy będą miały swoją bazę w zajezdni nr 1, ulokowanej przy ulicy Limanowskiego, jako że to jedyna lokalizacja zdolna do ich obsługi.
Autobusy mają spełniać specyficzne wymogi techniczne. Pierwszym z nich jest całkowicie niskopodłogowy design, z wysokością podłogi na poziomie wejść wynoszącą dokładnie 34 cm ponad jezdnią. Akumulatory muszą posiadać pojemność co najmniej 200 kWh. Moc układu napędowego powinna wynosić minimum 140 kW dla krótszych autobusów, natomiast dla dłuższych – co najmniej 200 kW. Dodatkowo, moment obrotowy musi wynosić odpowiednio: 1100 i 1250 Nm. Maksymalna prędkość powinna być ograniczona do 80 km/h, a także przewidziano system rekuperacji energii podczas hamowania.
Wymogi dotyczące trwałości pojazdów zakładają, że ich żywotność powinna wynosić co najmniej 10 lat lub 700 tysięcy kilometrów przebiegu. Przeglądy techniczne muszą być przeprowadzane co 25 tysięcy kilometrów.
Nie tylko autobusy są przedmiotem tego przetargu. Wykonawca ma również obowiązek dostarczenia 18 dwustanowiskowych ładowarek typu plug-in, a także zadbać o ich montaż i uruchomienie. Zarówno w przypadku autobusów, jak i ładowarek, udział komponentów pochodzących z krajów Unii Europejskiej powinien przekraczać 50%.
Podczas oceny ofert, najwięcej punktów, bo aż 80%, można uzyskać za cenę brutto. Pozostałe punkty będą przyznawane za spełnienie kryterium jakości: długość gwarancji (zarówno ogólnej, jak i na akumulatory trakcyjne), liczbę miejsc dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi, ochronę antykorozyjną (dodatkowe punkty za kataforezę zanurzeniową w zamkniętym cyklu produkcyjnym), a także umiejscowienie silnika trakcyjnego (premiowane będą silniki centralne) i jednostkowe użycie energii.