W dzielnicy Retkinia w Łodzi rozpoczyna się kolejny etap budowy nowoczesnej infrastruktury kolejowej. Centralny Port Komunikacyjny ogłosił wyniki przetargu na dokumentację projektową fragmentu trasy szybkich pociągów, który zmieni układ torów w tej części miasta. Wygrała firma Multiconsult Polska za niemal 59 milionów złotych.
Multiconsult Polska projektuje infrastrukturę za 59 mln zł
Spółka Multiconsult Polska sp. z o.o. przedstawiła najlepszą ofertę wartą 58 691 667,27 zł brutto. Komisja przetargowa CPK oceniała propozycje według trzech głównych składników: 40% stanowiła cena za podstawowy zakres prac, tyle samo waga kwalifikacji projektantów, a pozostałe 20% to koszt dodatkowych zadań opcjonalnych.
Wybrany wykonawca otrzymał zlecenie na przygotowanie kompletnej dokumentacji technicznej oraz wsparcie administracyjne dla około trzech kilometrów torów Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. W ramach kontraktu firma będzie również odpowiedzialna za uzyskanie wszystkich wymaganych pozwoleń i decyzji urzędowych.
Tunel pod Łodzią połączy cztery największe miasta
Centralnym elementem przedsięwzięcia jest budowa tunelu dalekobieżnego na linii kolejowej nr 85, który zostanie zintegrowany z linią nr 14 w rejonie Posterunku odgałęźnego Łódź Retkinia. To strategiczny fragment magistrali Kolei Dużych Prędkości łączącej stolicę z trzema największymi miastami zachodniej Polski.
Planowany tunel będzie miał swój południowo-zachodni portal w okolicach Łodzi Kaliskiej. Stamtąd trasa pobiegnie przez Sieradz w kierunku Poznania i Wrocławia, tworząc kluczowe połączenie w sieci szybkich kolei.
Mniejsze miasta zyskają dostęp do szybkiej kolei
Nowa infrastruktura przyniesie korzyści wykraczające poza największe aglomeracje. Miasta takie jak Kalisz, Sieradz czy Pleszew po raz pierwszy w historii otrzymają bezpośredni dostęp do systemu szybkiej kolei.
To oznacza nie tylko skrócenie czasów podróży dla mieszkańców, ale także impuls rozwojowy dla lokalnych gospodarek. Dostęp do szybkich połączeń z Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem może znacząco zwiększyć atrakcyjność inwestycyjną tych regionów.
Współpraca z PKP PLK ograniczy zakłócenia i koszty
CPK zdecydował się na ścisłą koordynację z PKP Polskie Linie Kolejowe, co pozwoli zminimalizować ingerencję w działającą obecnie infrastrukturę. Takie rozwiązanie ma podwójną korzyść – zmniejsza uciążliwości dla pasażerów korzystających z istniejących połączeń i jednocześnie obniża koszty realizacji całego przedsięwzięcia.
Oszczędności wynikają z możliwości wykorzystania części obecnej infrastruktury oraz ograniczenia zakresu prac rozbiórkowych i przygotowawczych.
Zmiany układu torów uwolnią teren pod nowy przystanek
Projekt przewiduje istotne modyfikacje w rozmieszczeniu torów kolejowych w rejonie stacji Łódź Lublinek. Przesunięcie linii z południowej na północną stronę stacji pozwoli uniknąć konfliktu z planowaną przez PGE Energetykę Kolejową rozbudową podstacji trakcyjnej.
Dodatkowym efektem zmian będzie skrócenie projektowanej estakady kolejowej nad trasą ekspresową S14. Nowe rozwiązanie uwolni również przestrzeń, która może zostać wykorzystana pod przyszły przystanek Łódź Smulsko. Projektanci przewidzieli także przeniesienie punktu ewakuacji i działań ratowniczych, co zwiększy bezpieczeństwo całego systemu.
Wszystkie te modyfikacje mają na celu ograniczenie wpływu budowy na funkcjonowanie obecnego przystanku Łódź Retkinia, który będzie mógł działać normalnie przez większość okresu realizacji prac.