Tramwajowe pertraktacje w Łodzi – odzyskanie pełnej funkcjonalności torowisk na ulicach Przybyszewskiego i Kilińskiego

Po długim okresie problemów z komunikacją publiczną wynikających z wyłączenia torowiska na skrzyżowaniu ulic Przybyszewskiego i Kilińskiego w Łodzi, zaplanowano pełne przywrócenie jego funkcjonalności. Według informacji przekazanych przez Urząd Miasta Łodzi, oczekuje się, że przebudowa skrzyżowania dobiegnie końca w pierwszych miesiącach przyszłego roku. W ciągu ostatnich czterech lat, złe warunki techniczne tego skrzyżowania oraz konieczność jego wyłączenia i przystosowania do nowych standardów, znacznie utrudniały poruszanie się komunikacją miejską dla wielu mieszkańców południowej części miasta.

Zgodnie z zapewnieniami łódzkiego samorządu, po zakończeniu prac torowisko powróci do normalnego trybu pracy, a linie tramwajowe 1 [kierunek: Dworzec Łódź Chojny], 5 [Chojny Kurczaki przez Plac Reymonta] oraz 7 zostaną przywrócone na swoje trasy. To gwarantuje skuteczne połączenie dzielnic Górniaka, Zarzewa i Chojen z centrum miasta. Warto jednak zauważyć, że linia 3, która przez wiele lat obsługiwała całą ulicę Przybyszewskiego łącząc osiedle Widzew Wschód z pętlą Wycieczkową przy Lesie Łagiewnickim, nie pozostanie na stałe w tym układzie. Być może jej brak zostanie skompensowany przez linię nr 7, która obecnie kończy swój bieg na tymczasowej pętli przy Starym Cmentarzu.

Skrzyżowanie torów na ulicach Przybyszewskiego i Kilińskiego jest już prawie skończone. Ostatnie prace obejmują spawanie końcowych szyn oraz ich instalację w punkcie połączenia z dalszą częścią wydzielonego torowiska. Solidna betonowa nawierzchnia zapewni trwałość całego systemu komunikacji miejskiej. Podobnie jak przed przebudową, wykonano kompletny zestaw łuków, co nie było standardem w łódzkiej sieci tramwajowej przez wiele lat. Nowa konfiguracja torów eliminuje wcześniejsze problemy z ruchem: na ulicy Kilińskiego tramwaje rodziny 805N i nowszych typów nie mogły się mijać z powodu zbyt małej skrajni torowiska, wzniesionego kilkadziesiąt lat temu dla starszych i węższych wagonów. Zmiany przyniosły także prostszy przebieg obu linii, dzięki usunięciu budynków, które wymusiły skomplikowane rozmieszczenie torów w poprzednim układzie.