Od 1 stycznia 2026 roku pasażerowie korzystający z tramwajów i autobusów MPK Łódź będą mieli możliwość skorzystania z nowatorskiej taryfy przystankowej. To propozycja skierowana głównie do osób, które pokonują krótkie odcinki komunikacją miejską, umożliwiająca płacenie jedynie za przebyte przystanki.
System start-stop: Jak działa nowa taryfa?
Nowa taryfa przystankowa będzie dostępna za pośrednictwem dwóch aplikacji: Łódź.pl oraz nowej aplikacji MPK Łódź MigAppka. Proces rozpoczynania i kończenia podróży będzie opierał się na systemie start-stop. Aby skorzystać z taryfy, wystarczy zeskanować kod QR przy użyciu jednej z aplikacji, co zainicjuje naszą podróż. Przy wysiadaniu nie można zapomnieć o zakończeniu przejazdu w aplikacji.
Zapomnienie wylogowania się z aplikacji nie spowoduje automatycznie wysokich opłat. Maksymalna kwota, jaką pasażer może zapłacić, wynosi 10 zł, co chroni przed nadmiernymi kosztami za niezakończoną podróż.
Koszt podróży: Przykłady i oszczędności
Koszt przejazdu w nowym systemie jest jasno określony: pierwszy przystanek to koszt 1 zł, a każdy kolejny do dziewiętnastego to 50 groszy. Dla osób uprawnionych do ulg, ceny wynoszą odpowiednio 50 groszy i 25 groszy. Taryfa przystankowa to zatem świetna opcja dla osób podróżujących na krótkich trasach.
Dla przykładu, podróż tramwajem od Piotrkowskiej Centrum do Manufaktury obejmująca 6 przystanków kosztuje 3,50 zł, co jest znacznie tańszą alternatywą dla biletu 20-minutowego kosztującego 4,40 zł. Podobnie na trasie z dworca Łódź Fabryczna do Piotrkowskiej Centrum, podróż za 3,50 zł pozwala zaoszczędzić 90 groszy.
Elastyczność taryfowa a bilety czasowe
Nowa taryfa przystankowa nie wyklucza możliwości korzystania z tradycyjnych biletów czasowych. Bilety na 20, 40 i 80 minut oraz bilety całodobowe pozostaną w ofercie, co daje pasażerom elastyczność wyboru w zależności od długości planowanej podróży. Dla dłuższych tras bilety czasowe mogą być bardziej opłacalne.
Wprowadzenie taryfy przystankowej przez MPK Łódź to krok w stronę dostosowania systemu opłat do potrzeb współczesnych pasażerów, oferując wygodę i oszczędność dla osób podróżujących na krótszych dystansach.
Źródło: Urząd Miasta Łodzi
